Επιμέλεια κειμένου: catisart.gr
Ο Henrik Ibsen είναι ο μεγαλύτερος θεατρικός συγγραφέας που έβγαλε ποτέ η Νορβηγία και όχι μόνο. Η χρεοκοπία, η παρακμή και η ταξική πτώση της οικογένειας, έπαιξαν σπουδαίο ρόλο στο έργο του. Αυτός ήταν άλλωστε και ο βασικότερος λόγος που ο Νορβηγός θεατρικός συγγραφέας συνήθιζε να θίγει ευαίσθητα θέματα της εποχής του, όπως τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, τις επιπτώσεις που συνεπάγεται η προσπάθεια διατήρησης της ευμάρειας και του κοινωνικού status, καθώς και ζητήματα ηθικής τάξης. Σε ηλικία 20 χρονών έγραψε το πρώτο του δράμα (Catilina 1848), ενώ μερικά μόνο από τα μεγαλύτερα έργα του είναι τα εξής: Η κωμωδία του έρωτα (1864), Πέερ Γκιντ (1867), Το Σπίτι της Κούκλας (1879), Βρικόλακες (1881), Ο Εχθρός του Λαού (1882), Αγριόπαπια (1884), Έντα Γκάμπλερ (1890). Ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της ζωής του είναι ότι έπινε σχεδόν καθημερινά την μπίρα του στο γνωστό στέκι του Όσλο «Grand Cafe» του πολυτελούς ξενοδοχείου «Grand Hotel» και ότι έκανε το συνηθισμένο του περίπατο στην πόλη. Έφυγε από τη ζωή στις 23 Μαΐου του 1906.
Με τον Ίψεν, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές του, ξεκινάς γι’ αλλού και καταλήγεις αλλού. Το σύμπαν του είναι ένα σύμπαν που μας καθηλώνει ως ατμόσφαιρα και ως ψυχή. Η αθηναϊκή σκηνή -μέσω της Άντζελας Μπρούσκου– διαθέτει φέτος, εν μέσω κρίσης, μια πολύ ενδιαφέρουσα ματιά στον Ίψεν. Πρόκειται για την Ηedda Gabler σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα που επιστρέφει -μετά τη χειμερινή επιτυχία της- από τις 11 Οκτωβρίου 2018 στο ιστορικό Μπάγκειον της Ομονοίας.
***
Τα θεατρικά έργα του Χένρικ Ίψεν είναι βεβαίως πολύ δημοφιλή στην Ελλάδα και έχουν όλα μεταφραστεί στα ελληνικά. Η πρώτη παράσταση θεατρικού έργου του Ίψεν στην Ελλάδα παρουσιάστηκε πριν από έναν αιώνα και, έκτοτε, έργα του παίζονται συχνά.
Ο Μπέρναρντ Σω στο βιβλίο του «Η Πεμπτουσία του Ιψενισμού», χωρίς αμφιβολία κάνει μια διεισδυτική ανάλυση του Ίψεν ως θεατρικού συγγραφέα και δίνει στον αναγνώστη τη δυνατότητα να καταλάβει πιο βαθιά τόσο τη φιλοσοφία που βρίσκεται κάτω από τα έργα του όσο και την τεχνική που υιοθέτησε για να την προβάλει. Ο ίδιος επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον Ίψεν, τον οποίο χαιρέτισε ως ανανεωτή του θεάτρου.
Συγκεκριμένα γράφει: «Έχω δει πολλές ιψενικές παραστάσεις, σε διάφορα μέρη του κόσμου, και εκείνο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι το πόσο διαφορετικά οι ηθοποιοί μπορούν να παίζουν τους ρόλους τους, βρίσκοντας όμως πάντα βάση για τις ερμηνείες τους στο κείμενο του θεατρικού έργου. Μου φαίνεται ότι το μυστικό της μεγάλης επιτυχίας του Ίψεν είναι πως κάτω από την επιφάνεια μιας νορβηγικής κοινωνίας, στα τέλη του περασμένου αιώνα, μπορεί πάντα κανείς να βρει παγκόσμια ανθρώπινα προβλήματα που τον ενδιαφέρουν και σήμερα. Όταν το έργο παίζεται σωστά, οι θεατές μπορούν να ταυτισθούν μ’ αυτό που παρασταίνεται στη σκηνή ανεξάρτητα από τόπο και χρόνο».
Και συμπληρώνει: «Ο Ίψεν έμαθε το μυστικό του από τους κλασικούς Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς. Για τον Ίψεν η αρχαία Ελλάδα ήταν μια από τις κύριες καλλιτεχνικές του ρίζες».
Γράφοντας σε μια εποχή διανοητικού αναβρασμού, όταν οι ιδέες του Μαρξ, του Δαρβίνου και του Νίτσε άλλαζαν τον κόσμο, ο Ίψεν φαίνεται να αγωνίζεται για να αρθρώσει ένα νέο όραμα της ανθρώπινης ελευθερίας. Αυτό που ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σο, στο δοκίμιό του αποκαλεί «η αυτοκρατορία του Ανθρώπου που επιβεβαιώνει το αιώνιο κύρος της δικής του θέλησης».
Η «Hedda Gabler» του Henrik Ibsen, λοιπόν, του κορυφαίου θεατρικού συγγραφέα του κριτικού κοινωνικού ρεαλισμού, παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά από την Άντζελα Μπρούσκου και το Θέατρο Δωματίου στο μεγαλοπρεπές ξενοδοχείο «Μπάγκειον».
Η παράσταση που τράβηξε σαν μαγνήτης την περασμένη σεζόν το ενδιαφέρον του κοινού, επιστρέφει από τις 11 Οκτωβρίου 2018 με ανανεωμένη διανομή, στον χώρο όπου η παρουσίασή της τον Φεβρουάριο του 2018 συνέβαλε στην ανανέωση της πολιτιστικής ζωής της πόλης στην περιοχή της Ομόνοιας.
Το ξενοδοχείο – σύμβολο στο κέντρο της Αθήνας, αρχιτεκτονικής Ερνέστου Τσίλερ, χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα, την ίδια περίοδο όπου ο Ibsen γράφει την Hedda Gabler, γίνεται ο τόπος εξέλιξης του δράματος της ηρωίδας που καταρρέει σε ένα περιβάλλον μεγαλοαστικής παρακμής.
Η Hedda Gabler αρνείται να συμβιβαστεί στη νέα πραγματικότητα που της επιβάλλει η κοινωνική της κατάρρευση, ασφυκτιά σε έναν γάμο που ενέχει την προοπτική «ευτυχίας» έτσι όπως την επιβάλλουν τα κοινωνικά πρότυπα και παραμένει ρομαντικά προσκολλημένη στον ανεκπλήρωτο έρωτα. Με λίγα λόγια η ηρωίδα του Ibsen αψηφά την επιτέλεση του φύλου της, σε μια εποχή σημαίνουσας σημασίας του ρόλου της γυναίκας στην οικογενειακή και κοινωνική συνοχή.
Η Άντζελα Μπρούσκου σημειώνει τα εξής:
Απεικονίζοντας την παθολογία, μιας απογοητευμένης γυναίκας, ο Ibsen με την Hedda Gabler καταθέτει την πιο ισχυρή διαμαρτυρία απέναντι σε μια διεφθαρμένη κοινωνία, αποφασισμένη να θυσιάσει χάριν των δικών της συμφερόντων, την ελευθερία και την ατομική έκφραση των πιο χαρισματικών μελών της. Σήμερα η HeddaGabler διαγράφει μέσα από τους αιώνες την επιτέλεση του φύλου της. Τα πάντα είναι «προσποίηση».
Η παράσταση αποτελεί μια καταβύθιση σ’ έναν χαμένο κόσμο αίγλης και φθοράς, μια εμπειρία που με τίποτα δεν θα θέλατε να χάσετε!
Οι άνδρες και οι γυναίκες δεν ανήκουν στον ίδιο αιώνα – Henrik Ibsen
Συντελεστές παράστασης
Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Μουσική: Nalyssa Green
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Παραγωγή: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions
Ηθοποιοί: Παρθενόπη Μπουζούρη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Νικόλας Παπαγιάννης, Ειρήνη Αϊβαλιώτου και η Άντζελα Μπρούσκου.
Πληροφορίες
Πρεμιέρα: 11 Οκτωβρίου 2018
Παραστάσεις: Πέμπτη – Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:30 (μέχρι τις 11 Νοεμβρίου)
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ), 5 ευρώ (ατέλειες)
Προπώληση:
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-mpageion/hedda-gabler/
Προσφορά μέσω viva: 10 ευρώ για αγορές εισιτηρίων μέχρι τις 7 Οκτωβρίου 2018
Κρατήσεις θέσεων: 693 8500457 (5 μ.μ. – 8 μ.μ.)
Διάρκεια: 120 λεπτά
Μπάγκειον Ξενοδοχείο
Πλατεία Ομονοίας 19, Αθήνα
Προβολή – επικοινωνία: Δημήτρης Χαλιώτης
Φωτογραφίες: Άντζελα Μπρούσκου
Ηedda Gabler στο Μπάγκειον: μια εμπειρία που με τίποτα δεν θα θέλατε να χάσετε…
Βοηθήστε μας για να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε το etetrapodotypia.gr και για να προβούμε σε όσες νομικές ενέργειες απαιτούνται για την αλλαγή του νόμου σε κακούργημα και την διεκπεραίωση των project μας.
Περισσότερα άρθρα
Καθε μεγάλη γιορτή, παντα μας φέρνει τοση θλίψη και καλα κρυμμένη οργη
Το γενοκτονικο κράτος, η ατιμωρησία και οι γνωστοί-άγνωστοι κυνηγοί κεφαλών ζώων δρουν ανεξέλεγκτα, μακελευοντας τα ελληνικά αδέσποτα εν όψη εορτών
Από τότε που συνειδητοποιησαμε, πόσο κακό προκαλούμε στα ζώα, για να… γιορτάσουμε εμείς, παψαμε να χαιρομαστε πραγματικά τις γιορτές